Tänk på porto/fraktkostnad
Om man lägger ut en annons, måste man tänka på att köparen vill känna till fraktpriset. Därför måste man först av allt uppskatta hur mycket emballage/utfyllnad som är rimligt för en vara med det gällande värdet, och vad paketet kommer kosta. En billig CD-skiva kanske inte behöver mer än den enkla påsen runt sig då den har ett (oftast) utbytbart fodral som skyddar både skiva och omslag. Men en lite dyrare skiva med ett unikt fodral kanske borde slås in med bubbelplast och läggas i en hård kartong med lite vikt. Då stiger portot lätt till det dubbla. (Och ju tyngre varor det gäller, desto större prisskillnader handlar det förstås om.)
Utnyttja viktgränserna
Posten är petig när det gäller vikten, så det gäller att hålla sig under viktgränserna så att man inte behöver betala extra för onödig vikt. Men om man inte kan undvika att gå över en gräns, kan man ju lika gärna fylla ut med extra skydd tills man är i närheten av nästa gräns.
Skicka prydliga paket
Har man betalat mycket för en vara, kan det vara trevligt att se att avsändaren har ansträngt sig en smula vid paketeringen. En extra ordentlig kartong skadar ju inte, och fin tejpning och etikettering spelar faktiskt roll för mottagaren.
Paket eller skrymmande brev?
Skickar man med Posten, bör man komma ihåg att inte alla kartonger måste skickas som ett paket/postpaket. Små och medelstora kartonger som inte väger mer än 2 kg kan skickas som skrymmande brev, vilket är mycket billigare. Men då kostar försäkring extra (vilket ingår i postpaketet).
Erbjud försäkring / rekommenderat brev
I de flesta pakettjänster ingår viss försäkring, men när det gäller vanliga brev har man ingen säkerhet. Det går däremot att försäkra även brev/skrymmande brev genom att köpa till tjänsten rekommenderat brev.